3 simple ergonomiske råd der giver bevægelse i din hverdag

Tags:

Du har nok hørt det før! ”Kontorsygdomme” er blevet hverdagskost for rigtig mange danskere. De fleste af os sidder i gennemsnit ned 12 timer hver dag – i bilen til og fra arbejde, ved skrivebordet, ved spisebordet og i sofaen foran fjernsynet. Uden bevægelse. Men det er vi mennesker ganske enkelt slet ikke skabt til, og det kan derfor få store konsekvenser for os i form af blandt andet overvægt, dårligt blodomløb og dårlig ryg. Vores stillesiddende adfærd må altså siges at være yderst skadelig for vores sundhed.

Men selvom du højst sandsynligt ikke har fleksibiliteten på jobbet til at gå en tur eller røre dig hver eller hver anden time, kan du heldigvis gøre meget andet for at forebygge kontorsygdomme og øge dit velbefindende.

Læs med her og få vores tre vigtigste råd til at undgå kontorsygdomme og gener.

  1. Stå op ved dit hæve/sænkebord. Måske har du hørt det før? Når du rejser dig op ved dit hæve/sænkebord øger du din generelle sundhed og velvære, og står du op to timer dagligt forbrænder du 30-50% flere kalorier i forhold til, når du sidder ned. Men vidste du, at du med en Steppie balanceplade i øvrigt kan forebygge diabetes og hjerte/karsygdomme, forbedre din kropsholdning samt reducere ryg-, skulder- og nakkesmerter? Eller at du med den nye Steppie Soft Top kan fremme dit blodomløb betydeligt? Soft Top er designet med bobler efter zoneterapeutiske principper, som giver en dynamisk effekt, når du lægger den ovenpå balancepladen. Soft Top kan også bruges alene på gulvet. Læs mere om hvordan du kommer i gang med at stå op ved dit hæve/sænkebord her.
  2. Vælg en god kontorstol og indstil den korrekt. En god kontorstol er en rigtig god investering, hvis du har meget stillesiddende arbejde. Den er nemlig lavet til at støtte din krop de rigtige steder og give dig optimal siddekomfort. Men der findes et kæmpe udvalg af kontorstole, og det kan derfor være lidt af en jungle at gennemskue, hvilken en du skal vælge. Læs vores guide til at vælge den rigtige kontorstol, hvis du vil vide, hvad du skal være opmærksom på, når du skal købe ny kontorstol, og hvordan du indstiller den korrekt.
  3. Få bevægelse ind i din hverdag. Træning med elastik er super effektivt. Med få øvelser i bare 5-10 minutter om dagen kan du holde de fleste myoser, spændinger og musearm væk. Bliv inspireret her til simple og effektive øvelser, du nemt kan lave siddende eller stående på kontoret, når du har en kort pause.

 

Hvad gør du for at undgå kontorsygdomme og gener? Del gerne dit bedste råd med os i en kommentar.

Relaterede indlæg


Skriv en kommentar


Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *