Mikropausen: 60 sekunder du bør prioritere

Tags:

Måske er du en af dem, der tænker: ”åh nej, jeg har alt for travlt til at holde pauser”? Kender du begrebet ”mikropauser”?

Mikropauser kan være udbytterige både for dig og din arbejdsplads. De kan få blodet til at ilte i dine ømme muskler, forebygge træthed og arbejdsskader samt øge din effektivitet og produktivitet. Og så behøver de ikke tage mere end 60 sekunder.

Hvad er mikropauser?

Ingen mennesker er i stand til at arbejde oppe i ’peakfeltet’ hele tiden, og mikropauser handler derfor om at ligge små pusterum ind i din arbejdsdag – pusterum hvor du et kort øjeblik trækker dig mentalt væk fra arbejdet og fokuserer på noget helt andet.

Man kan dele mikropauserne ind i to forskellige typer:

  • Koncentrationspausen hvor du rejser dig fra din stol og f.eks. drikker et glas vand eller henter et stykke frugt. Denne type mikropause kan hjælpe dig med at få clearet hovedet, at skabe overblik over den opgave, du er i gang med, at genfinde fokus eller måske endda sparke gang i kreativiteten.
  • Træningspausen hvor du ganske kort laver en øvelse, som kan løsne op i musklerne i f.eks. nakke, skuldre og ryg. Kun 60 sekunder kan få blodet til at ilte i dine anspændte muskler og fjerne affaldsstoffer. Hvis du husker 1-2 mikropauser af denne type i timen, kan du forebygge gener og overbelastningsskader, som typisk opstår ved for meget stillesiddende arbejde. Få inspiration til mikroøvelser her.

Kom godt i gang med at holde mikropauser

Selvom mikroøvelserne ikke kræver ret meget, kan det alligevel være en udfordring at komme i gang og få dem gjort mange gange dagligt. Du kan derfor starte med at:

  • Lægge dig fast på en eller to øvelser, som du vil udføre dagligt.
  • Beslutte dig for at udføre disse øvelser 3 gange dagligt i en uge.
  • Sætte en reminder på din telefon, så du bliver mindet om, at det er tid til at rejse dig fra stolen.

Husk at det er ofte, når vi synes, vi har mindst tid til pauser, at vi faktisk bør prioritere dem. Eksempelvis kan du sikkert nikke genkendende til, at en pause væk fra en kompliceret opgave kan betyde, at du pludselig finder løsningen på problemet.

5 idéer til mikroøvelser

Mikroøvelser kræver som sagt ikke de store anstrengelser men kan gøre en stor forskel for dig i din hverdag. Her har du derfor fem idéer til, hvad du kunne lave:

  1. Stå op, når du taler i telefon – bruger du mobiltelefon så gå evt. rundt mens du taler.
  2. Sæt din skraldespand et stykke væk fra bordet, så du er nødt til at rejse dig for at smide noget ud.
  3. Gå hen til din kollega og spørg i stedet for at sende en mail. Eller gå en tur sammen, mens I snakker.
  4. Gå en tur til kaffemaskinen, printeren, frugtskålen eller bare vinduet for lidt frisk luft.
  5. Rejs dig op, stræk dig og sving lidt med armene, mens du kigger ud i luften eller måske hyggesnakker med en kollega.

Er du en af dem, der allerede tænker mikropauser ind i din hverdag? Del gerne dine idéer i kommentarfeltet til mikroøvelser.

Skriv en kommentar


Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *